ALGEMENE VOORWAARDEN

Artikel 1. Definities

In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

Hokla: Hokla, Hosting and Webdesign.
de opdrachtgever: de wederpartij van Hokla in de overeenkomst.
de overeenkomst: de wettelijke overeenkomst tussen de opdrachtgever en Hokla.
schriftelijk: Zowel digitaal (waaronder e-mail) als niet digitaal.

Artikel 2. Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en alle door Hokla overeenkomsten en verrichtte diensten en alle overige door Hokla verrichtte handelingen.
Door ondertekening van een overeenkomst met Hokla verklaart de opdrachtgever dat hij kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden van Hokla en dat hij met deze voorwaarden akkoord gaat.
Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven.
Toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Hokla en de opdrachtgever in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling in acht worden genomen.

Artikel 3. Aanbiedingen en offerte

De door Hokla gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 3 maanden, tenzij anders aangegeven.
Hokla is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de opdrachtgever schriftelijk/digitaal en ondertekend, of mondeling maar binnen 1 maand schriftelijk/digitaal ondertekend bevestigd, binnen 3 maanden aan Hokla wordt bevestigd, tenzij anders aangegeven.
Wijzigingen in de oorspronkelijk gesloten overeenkomst tussen de opdrachtgever en Hokla kunnen schriftelijk maar ook mondeling plaats vinden.
De totale overeenkomst wordt behelst door wat de beide partijen redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. Bij twijfel dient de wederpartij dit aan te geven en kan Hokla de overeenkomst schriftelijk bevestigen.
Een samengestelde prijsopgave verplicht Hokla niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

Artikel 4. Prijzen, facturatie en betalingen

Tariefswijziging kan plaats vinden bij wijziging van de inhoud van de opdracht, bij verlenging van de opdracht of bij wijzigingen in voor Hokla van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
Tenzij anders overeen gekomen: aanbetaling van 25% op de totale kosten na het goedkeuren van de offerte en eerste opzet van de website. De website komt op een tijdelijke plaats op het internet te staan, waar de vorderingen bekeken kunnen worden. Na het gereedkomen van de website wordt het resterende bedrag gefactureerd. Na ontvangst van dit bedrag wordt de website op de definitieve locatie op het internet geplaatst.

Facturering van onderhoudskosten, hosting en domeinnaam gebeurt per jaar vooraf (Betaling voor 31 januari van het jaar waarover het contract loopt). Alle overige bedragen worden gefactureerd bij oplevering.
Een maand na facturatie wordt de website als volledig beschouwd en worden verdere veranderingen aan de website niet meer kosteloos uitgevoerd.
Betaling van het factuurbedrag dient maximaal 14 dagen na factuurdatum te geschieden, op de door Hokla aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.
Alle kosten, vallende op de betaling, waaronder wissel- en bankkosten, zijn voor rekening van de opdrachtgever.
De ondertekenaar van een offerte is individueel aansprakelijk als zijnde de opdrachtgever, natuurlijke of rechtspersoon in naam van, en voor rekening van, wie hij handelt. Dit in geval van machtsmisbruik, interne of exterene bevoegdheidsontbreking, evenals wanneer volledige identificatie van de ondertekenaar ontbreekt. De overeenkomst tussen de partijen wordt als gesloten beschouwd vanaf het ogenblik dat de klant de offerte mondeling of schriftelijk bevestigd heeft.
Indien de opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen termijn betaalt, worden na de 1ste aanmaning, aanmaningskosten in rekening gebracht. Deze aanmaningskosten zijn volgende we wettelijke bepalingen 15% over de hoofdsom met een minimum van 40 euro. Indien de opdrachtgever na ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan de vordering uit handen worden gegeven aan een incassobureau, in welk geval de opdrachtgever naast het alsdan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden zal zijn tot volledige vergoeding van buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten.

Artikel 5. Onderhoud van de website

Met onderhoud van de website wordt bedoeld het verzamelen, ordenen en verwerken van verkregen data van de opdrachtgever op bestaande pagina’s van de website. Het verzamelen, ordenen en verwerken van verkregen data van derden zoals de krant, tijdschriften, internet en andere media op bestaande pagina’s van de website indien toepasselijk.
Het toevoegen van teksten op de website wordt initieel éénmalig uitgevoerd mits binnen 1 week aangeleverd, vanaf het moment dat Hokla dit aangeeft. In alle andere gevallen worden de kosten op uurbasis aan de klant doorberekend.
Elk uur wordt berekend volgens het uurtarief.
Hokla onderhoudt contacten met het, door de opdrachtgever ingeschakelde, hostingbedrijf indien toepasselijk. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor aanlevering van de juiste bescheiden hiervoor.

Artikel 6. Maandabonnement

Maakt de opdrachtgever gebruik van het maandabonnement van Hokla, dan dient de opdrachtgever dit bedrag iedere maand binnen een in de overeenkomst aangegeven tijdsspanne over te maken. Wanneer het bedrag niet binnen de in de overeenkomst aangegeven tijdsspanne overgemaakt is naar een rekening behoorde aan Hokla en Hokla heeft de opdrachtgever in gebreke gesteld, dan is een bedrag ter waarde van het maandbedrag van het abonnement maal 18, direct opeisbaar. Na betaling van dit bedrag loopt het abonnement door volgens de voorwaarden maar tellen 18 opeenvolgende maanden vanaf de maand voor de maand waarvoor de opdrachtgever in gebreke was gesteld, als betaald. Hierna dient het maandelijkse bedrag weer te worden voldaan.

Artikel 7. Verplichtingen van de opdrachtgever

De opdrachtgever draagt zorg voor tijdige aanlevering van relevante informatie.
Hokla mag de website van de opdrachtgever gebruiken voor promotie en/of publiciteit, tenzij anders afgesproken.

Artikel 8. Uitvoering van de overeenkomst

Hokla zal zich inspannen de dienstverlening met zorg uit te voeren, in voorkomend geval overeenkomstig de met de opdrachtgever schriftelijk vastgelegde afspraken.
Indien de overeenkomst tot uitvoering is aangegaan met het oog op uitvoering door een bepaalde persoon zal Hokla steeds gerechtigd zijn deze persoon te vervangen door een of meer andere personen met dezelfde kwalificaties.
De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Hokla aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Hokla worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Hokla zijn verstrekt, heeft Hokla het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
Hokla is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat gebruiker is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Hokla kenbaar behoorde te zijn.
Hokla zal de website opleveren binnen de in de offerte aangegeven termijn, tenzij tijdens de uitvoering anders overeengekomen. De opdrachtgever verplicht zich door ondertekening van de offerte zijn/haar medewerking hieraan te verlenen. Indien de opdrachtgever dit nalaat zal het totaalbedrag na het verstrijken van de oplevertermijn geheel worden gefactureerd.
Indien door Hokla of door Hokla ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van de opdrachtgever of een door de opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
De opdrachtgever vrijwaart Hokla voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.

Artikel 9. Wijzigingen en meerwerk

Indien Hokla op verzoek of met voorafgaande instemming van de opdrachtgever werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang de overeengekomen diensten en producten vallen, zullen deze werkzaamheden of prestaties door de opdrachtgever aan Hokla worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van Hokla, tenzij anders overeengekomen. Hokla is echter niet verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en kan verlangen dat daar voor een afzonderlijke overeenkomst wordt gesloten.
Voor zover voor de diensten en producten een vaste prijs is afgesproken en partijen voornemens zijn om met betrekking tot extra werkzaamheden of prestaties een afzonderlijke overeenkomst te sluiten, zal Hokla de opdrachtgever tevoren schriftelijk of mondeling informeren over de financiële consequenties van die extra werkzaamheden of prestaties.
Na het goedkeuren van de offerte en het goedkeuren van de eerste opzet van de website is het niet mogelijk om kosteloos veranderingen aan het design te laten uitvoeren, tenzij anders overeengekomen.
Tariefswijziging kan plaats vinden bij wijziging van de inhoud van de opdracht, bij verlenging van de opdracht of bij wijzigingen in voor Hokla van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

Artikel 10. Duur en beëindiging

Contracten met betrekking tot domeinnaamregistratie en hosting kennen een opzegtermijn van 1 maand. Deze contracten worden elk jaar stilzwijgend verlengd.
Onderhoudscontracten kennen een minimale looptijd van 1 jaar en worden ieder jaar stilzwijgend verlengd met 1 jaar. Na het verstrijken van de minimale looptijd kan de overeenkomst op elk moment schriftelijk worden opgezegd, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maanden.
Hokla kan een overeenkomst met de opdrachtgever direct beëindigen wanneer de opdrachtgever zich niet, onbehoorlijk of onvolledig houdt aan de met Hokla gesloten overeenkomst(en) inclusief de bijbehorende voorwaarden.

Hokla kan de overeenkomst met de opdrachtgever ten allen tijde beëindigen wanneer Hokla niet aan de overeenkomst wenst te voldoen, mits Hokla zorg draagt voor een deugdelijke afhandeling en de opdrachtgever tijdig informeert.
Hokla heeft het recht geleverde producten en diensten tijdelijk of geheel buiten gebruik te stellen en/of het gebruik ervan te beperken indien opdrachtgever de overeenkomst en verplichting jegens Hokla niet nakomt of in strijd handelt met deze algemene voorwaarden. Hokla zal opdrachtgever hiervan te voren in kennis stellen, tenzij zulks in alle redelijkheid en billijkheid niet van Hokla kan worden verlangd. De verplichting tot betaling van de verschuldigde bedragen blijft ook tijdens de buitengebruikstelling bestaan.

Artikel 11. Levering en levertijd

Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen geschiedt verzending van de goederen voor rekening en risico van de opdrachtgever, ook indien het vervoer door Hokla en/of voor de rekening van Hokla geschiedt.
Overschrijding van de levertijd geldt nimmer als wanprestatie en laat de verplichting aan cliënt om de goederen af te nemen onverlet. In geen geval is de opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst te annuleren, de ontvangst van de goederen of de betaling daarvan te weigeren, of op schadevergoeding aanspraak te maken.

Artikel 12. Copyright

Alle aan Hokla verstrekte goederen worden aan de opdrachtgever terug gegeven als deze dat wenst.
Alle door Hokla ontwikkelde website en promotiematerialen kunnen door Hokla voor eigen promotiedoeleinden worden gebruikt, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen met de opdrachtgever.

Artikel 13. Aansprakelijkheid en vrijwaring

Hokla en personen werkzaam in de opdracht ter uitvoering van de overeenkomst, werknemers van Hokla inbegrepen, kunnen op geen enkele wijze door opdrachtgever aansprakelijk worden gesteld voor de schade van welke aard dan ook, bedrijfsschade en andere gevolgschade door wie dan ook geleden, voortvloeiende uit, of in verband staande met door Hokla geleverde of ter beschikking gestelde producten of diensten, tenzij een dergelijke schade te wijten is aan opzet of grove schuld.
De aansprakelijkheid van Hokla zal ten allen tijden beperkt blijven tot het aan de opdrachtgever in rekening gebrachte of nog in rekening te brengen bedrag.
Tegen verlies van gegevens et cetera bij een storing of andere oorzaak bewaard Hokla een backup van maximaal 90 dagen oud. Deze kan op aanvraag binnen 24 uur teruggezet worden. Voor alsnog verloren gegevens of gevolgschade, geleden door wie dan ook, is Hokla niet aansprakelijk, tenzij een dergelijke schade te wijten is aan opzet of grove schuld.

Artikel 14. Overmacht

In geval van overmacht is Hokla gerechtigd de overeenkomst als ontbonden te beschouwen, zulks zonder rechterlijke tussenkomst en zonder dat zij deswege tot schadeloosstelling verplicht zullen zijn.
Onder overmacht om aan onze verplichtingen te voldoen geldt elke vreemde oorzaak, welke niet aan Hokla kan worden toegerekend en die de nakoming van de overeenkomst belet, of in zo ernstige mate belemmert of bezwaarlijk maakt, dat die nakoming in redelijkheid niet van Hokla kan worden gevergd.
Hokla is niet aansprakelijk voor de gevolgen van gebeurtenissen bij een hostingprovider, internetprovider, domeinnaamregistrant of anderen waarop Hokla geen invloed kan uitoefenen.
Hokla heeft in de praktijk een up-time van 99,9%, voor enige schade als gevolg van down-time (het tijdelijk niet gebruik kunnen maken van producten/diensten geleverd door Hokla) is Hokla niet aansprakelijk mits uiterlijk binnen 48 uur hersteld.

Artikel 15. Diverse bepalingen

Mocht enige bepaling van deze voorwaarden naar het oordeel van de bevoegde rechter niet van toepassing zijn of in strijd met de openbare orde of wet zijn, dan zal slechts de betreffende bepaling als niet geschreven worden beschouwd en zullen partijen deze vervangen door één of meer bepalingen welke zo nauw mogelijk aansluiten bij de strijdige bepaling(en) en zullen overigens deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven.
Op alle aanbiedingen, offertes en met Hokla gesloten overeenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.
Hokla kan op ieder gewenst moment zonder voorafgaande kennisgeving en opgaaf van redenen de algemene voorwaarden wijzigen en aanvullen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van een termijn van 30 dagen na bekendmaking van de wijzigingen op de website. Indien de opdrachtgever een wijziging in deze voorwaarden niet wil accepteren, kan hij de overeenkomst ontbinden tenzij Hokla akkoord gaat met de geldigheid van de, voor de wijziging van kracht zijnde, algemene voorwaarden zoals deze ten tijde van het aangaan van de overeenkomst zijn geaccepteerd. Ontbinding ontslaat de opdrachtgever niet van zijn verplichtingen tot betalen voor de reeds geleverde diensten.
Hokla heeft het recht om geleverde producten en diensten tijdelijk buiten gebruik te stellen indien onderhoudswerkzaamheden noodzakelijk zijn mits binnen uiterlijk 48 uur hersteld of van te voren aangegeven bij de opdrachtgever.

Artikel 16. Derden

Hokla is niet aansprakelijk voor prijswijzigingen die wettelijk of door derden worden doorgevoerd. Deze prijzen worden zonder kennisgeving door Hokla aan de opdrachtgever doorgevoerd.
Hokla is niet aansprakelijk voor de gevolgen van het registreren (met persoonsgegevens) van domeinnaam en hosting bij een hostingprovider en/of domeinnaamregistrant.

Artikel 17. Eigendomsvoorbehoud

De opdrachtgever is en blijft eigenaar van alle wachtwoorden en andere verkregen documenten die betrekking hebben op de website, domeinnaam en hosting. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt zonder uitdrukkelijk tevoren gevraagde en gegeven toestemming van de opdrachtgever.
De door Hokla vervaardigde website is, en blijft, na betaling van de overeengekomen verschuldigde vergoeding eigendom van de opdrachtgever.
Door Hokla of anderen ontwikkelde scripts en programma’s gebruikt in en/of bij het tot stand komen van de website blijven eigendom van Hokla en mogen niet worden gekopieerd of gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor het product/de producten of diensten, zoals door Hokla geleverd, bedoelt is.

Artikel 18. Privacy bepalingen

Uw persoonsgegevens worden door Hokla slechts gebruikt om uw aanmelding bij het aanvragen van een domeinnaam en hosting aan te vragen. De gegevens zullen niet aan derden ter beschikking worden gesteld, tenzij met uw uitdrukkelijk tevoren gevraagde en gegeven toestemming.
Uw persoonlijke informatie, aangeleverde documenten, beeld- en geluidsmateriaal blijven vertrouwelijk. Hokla verstrekt informatie als naam, adres, e-mail-adres, telefoonnummer, etc. nooit aan derden zonder uw uitdrukkelijke tevoren gevraagde en gegeven toestemming.

Salland 25 – 9405GC Assen – info@hokla.nl – 0623417027